Warawar Wawa
2019 - 2020 (Son of the Stars)


[ENG]
The expression chi’xi, an undefined colour close to grey that Aymara women create by weaving two juxtaposed layers, serves as a symbolic reference within this work that the mixed, diverse society of Bolivia presents, using an imaginary of the fantastic.
For years, the photographic representation of Bolivia, like that of the global south, has been limited to reductionist, folklorising Western narratives. The simplified, homogenized image of Bolivian culture and identity has focused on certain ethnic components, influencing the imaginary that its citizens project when they think of themselves. The visual canons that were established through the foreign photographic gaze, deployed during the rise of the industrial revolution, capitalism and colonialism, have long marked the way in which Bolivians imagine their own country, their identity and their territory.
The Warawar Wawa project, Son of the Stars in the Aymara language, proposes an alternative Bolivian identity that, without denying the western footprint, is conscious of its roots. Recontextualizing the novel The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, in the contemporary Andean culture, I place this story in the “extraterrestrial” landscapes of the Andes, where the protagonist child wears an FC Barcelona jersey.


[ESP]
La expresión chi’xi, un color indefinido cercano al gris que las mujeres aymaras crean tejiendo dos capas yuxtapuestas, sirve como referente simbólico para este trabajo que propone una sociedad boliviana mestiza y diversa a través de un imaginario fantástico.
Durante años la representación fotográfica de Bolivia, así como la del sur global, se ha limitado a narraciones occidentales reduccionistas y folclorizantes. La imagen simplificada y homogeneizada de la cultura e identidad boliviana se ha centrado en ciertos componentes étnicos, influyendo en el imaginario que su ciudadanía proyecta cuando se piensa a sí misma. Los cánones visuales que se establecieron a través de la mirada fotográfica extranjera, desplegada durante el desarrollo de la revolución industrial, el capitalismo y el colonialismo, han marcado por mucho tiempo la forma en la que los bolivianos imaginan su propio país, su identidad y su territorio.
El proyecto Warawar wawa, Hijo de las estrellas en lengua aymara, propone una identidad boliviana alternativa que, sin negar la huella occidental, vive consciente de sus raíces. Recontextualizando la novela El Principito, de Antoine de Saint-Exupéry, en la cultura andina contemporánea, el fotógrafo River Claure sitúa la historia en los paisajes extraterrestres del Salar de Uyuni, donde el niño protagonista viste una camiseta del F.C Barcelona.