Mita
2022 - 2024



[ENG]
This ongoing project is being carried out in Llallagua, Uncia and Catavi, former mining communities in the Bolivian Andes. Since the colonial period these territories have been exploited in search of different minerals such as silver, tin and zinc, after more than five hundred years in these places the land has been exhausted, and now there are only the towns that were built around the industry and around the promises of modernity.
I started this project from my family history, both my grandfathers were miners in a silver mine in this region. They emigrated to the city in the early 70's, looking for better living conditions and fleeing the political conflicts of the time. I was born and raised in the city like any other child influenced by the global culture. With this project I return to these sites to think about the inherent relationship between nature and history, what happened in these places can be and is an analogy of the world to come, in that sense the work becomes a purely speculative exercise. The images of this intentionally anachronistic project speculate about the end of the world, the memory of my family and our colonial relationship with the land.


[ESP]
Este proyecto en curso está realizado en Llallagua, Uncia y Catavi, comunidades ex mineras de los Andes bolivianos. Desde el periodo colonial estos territorios se han explotado en busca de diferentes minerales como la plata, el estaño y el zinc. Después de más de quinientos años en estos sitios la tierra se ha agotado, y ahora solo quedan las poblaciones que se construyeron alrededor de la industria y de las promesas de la modernidad.
Empecé este proyecto a partir de la historia de mi familia, mis dos abuelos fueron mineros en una mina de plata en esta región. Emigraron a principios de los 70 a la ciudad, buscando mejores condiciones de vida y huyendo de los conflictos políticos de la época. Yo nací y crecí en la ciudad como cualquier otro niño influenciado por la cultura global. Con este proyecto retorno a estos sitios a pensar la relación inherente entre naturaleza e historia, lo que sucedió  en estos lugares puede ser y es una analogía del mundo porvenir, en ese sentido el trabajo se convierte en un ejercicio puramente especulativo. Las imágenes de este proyecto intencionalmente anacrónicas especulan acerca del fin del mundo, la memoria de mi familia y nuestra relación colonial con la tierra.